Tillbaka till Blåvitröd

Nu så!

Det har gått 357 dagar sedan jag avslutade mitt år som fransyska och parisare. Den 7e juli 2011 återvände jag hem till Sveariket; en obeskrivlig känsla efter alla intryck, lärdomar, hat och kärlek till detta Frankrike. Ärligt talat var det galet skönt att äntligen bara vara hemma hemma hemma, i ett land som jag känner så väl och som jag har spenderat så många år.

Ett år går fort, men det har gått tillräckligt lång tid för att jag ska längta tillbaka till Frankrike och Paris. För alla upplevelser från utlandsåret var värdefulla, minst sagt. NU är det dags för mig att återvända!

ParisPlanen ser ut så här:
  • Jag ska bo med mina favofransyskor Anna och Izabella i det lilla uthuset på innergården; ateljéettan.
  • Jag ska jobba på "Bagel's family", lunchställe eller en så kallad traiteur. Fixa mackor, le mot kunden och säga "Bonjour Madame/Monsieur" samt ösa ur mig så många artiga hälsningsfraser jag kan klämma in i en mening.
  • Högst upp på listan står det Picknick på franskt vis. Vid Seine, une tradition (surdegsbaguette), en brieost, ett knippe körsbärstomater och en flaska rödvin.

Detta är uppdraget för sommaren 2012 och jag lovar att försöka återge händelseförloppet lite bättre och mer regelbundet än förra året.

 

Nej, nu är det minsann dags att stänga igen väskan, njuta av de sista timmarna med Bejb och ladda inför resan till Skavsta där jag ska vara kl 06:00 imorgon. Snart rullar jag in till Porte Maillot, skymtar Triumfbågen längst upp på avenyn och svettas stadsångor. DET blir grejer, det.

Cécilia med Accent Aigu


Kommentarer
Postat av: Mamma

Ha det så jätteskönt, var rädd om dig och ät lite brie för mig med. Puss...

2012-06-29 @ 07:53:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0