Sömnlös men fantastisk helg

Nu börjar folk åka hem till Sverige för gott. Därför var vi hemma hos Hanna och Anna och firade (sörjde?) deras sista fredagkväll. Efter det blev det visst utgång, och eftersom det inte finns några möjligheter att ta sig hem efter ett på kvällen råkade det bli så att jag tog första tåget hem kvart i sex på lördagmorgonen. Hem och byta om, äta en tallrik gröt och packa väskan. Vidare mot nya äventyr!!!
Mötte upp Laurent, Hanna, Mai och Anna vid Porte Maillot, där den Monacoregistrerade bilen puttrade på i 140 km/h mot Mont Saint-Michel!!
Sov i två timmar i bilen, åt croissanter och franska kolor med skämt på baksidan av pappret, och sjöng allsång.
Tillslut kom vi till slutmålet.

Det blev picknick i sanden, med baguetter och en massa olika röror, ostar och grönsaker som Laurent hade inhandlat. Därefter besök i klostret. Sedan vidare mot Saint-Malot, den fina kuststaden med alla båtar!!
Vi åt crèpes och gick i sanden, tittade på vattnet och det allt det vackra. Sen blev det hemfärd. Kom hem fyra på natten. Sov sex timmar, gick till kyrkan på förmiddagen.
God natt.

Plugg

Jag "pluggar". Sitter och övar inför min DELF på torsdag; ett prov som visar vilken nivå jag har på min franska. Om jag får diplomet (vilket jag verkligen hoppas att jag får!!) är jag på nivå B2. Jag vet inte riktigt vad jag har för användning av ett sådant diplom, men det är säkert bra om jag får vägarna förbi Frankrike senare i livet.
Har lyssnat på hörövningar från någonting som motsvarar sveriges radios "klartext" och sedan svarat på tillhörande frågor, en mycket bra övning!!
Sitter i skolan och surfar. Eftersom jag för tillfället är utan internet igen får jag klara mig så gott jag kan på det som skolan erbjuder. Det går ju det med.
Jag har bokat min biljett hem. Det är faktiskt inte mer än sju veckor kvar tills min vistelse är över. Men det känns ändå rätt bra =D Borta bra men hemma bäst!

Farväl för den här gången

Dagstur till landet!

Igår var jag på sightseeing i Saint-Leger-en-Yvelines (ja, staden har ett så långt namn)
Det var jag, Anna, Hanna, Mai och Clemence (två fransyskor). I en fransk bil, med en fransk förare. Jag kan säga att jag var lite rädd, faktiskt. Vi var väl uppe i 140 ungefär som max på motorvägen... Men det är säkert helt normalt här.

I alla fall så fick jag se lite natur, och det gjorde mig gott! Vi promenerade i den lilla byn, där det bor många rika parisare, sådana som har ett slott på landet dit de åker varje helg. Nja, inte riktigt men nästan. Vi spatserade runt i skogen där det bor kängurus (Det var en som flydde från ett närliggande zoo för 35 år sedan, och sedan dess har man inte kunnat fånga in dem för de har förökat sig så snabbt, och nu lever de där), vi tittade på fina hus med minst fyra dyra bilar på uppfarten, gick barfota i sanden och hittade två ödlor som slogs. Sedan grillade vi!

En finfin dag, och här kommer bilder:

Tog av mig skorna och lät tårna gå fritt

Sjön, i vilken man inte fick fiska eller bada.

Skogspromenad

Anna vid kyrkan

Bourgogne- Beaune

Körresa till Bourgogne!!

Förra lördagen steg vi alla i svenska kören upp i ottan för att mötas utanför Svenska kyrkan kl halv åtta. Resan gick till Beaune i regionen Bourgogne, en jättesöt liten stad med stenhus. Vi sjöng på mässan på lördagkvällen, och det gick helt okej. På kvällen åt vi god middag på hotellet, sjöng dryckesvisor och tittade på Sveriges respektive Frankrikes bidrag i Eurovision Songcontest. Ärligt talat var Frankrikes bättre. Efter maten blev det utgång på Bourgognes enda (?) bar. Nej, det fanns faktiskt en till, men vi valde den med livemusik och utan rikemansbarn.

På söndagen besökte vi Hospice de Beaune, som är ett gammalt sjukhus från medeltiden. Därefter hade vi picknick i en park, tack vare de små söta tanterna i andra kören, som hade gjort pastasallad och bakat kakor till resan. Sedan var det vinprovning. Så nu har jag lärt mig smaka på viner =D

Sista anhalten var i Vezelay, en by på en kulle med ett kloster där det sjöng nunnor. Utsikten över landskapet var otrolig. Det var längesedan jag såg så många träd på en gång. Efter detta gick resan tillbaka mot Paris. Konstigt att känna den här "skönt-att-vara-hemma-känslan" när bussen rullade in på Place d'Italie bland alla tutande bilar och trafikerade gator.
Nä, idag är det onsdag och jag står inför en dag tillsammans med barnen. Nio timmar...